Jízdárna
Leden 2014 – pohledy na nově opravenou budovou jízdárny.
Po jedenáctiměsíční opravě, byla slavnostně otevřena budova jízdárny.
Velká budova jízdárny byla vystavěna v letech 1861 – 1862, a sloužila pro výcvik jezdectva rakousko-uherské armády, jejichž posádka byla umístěna v nedalekých Jezdeckých kasárnách.
Budova jízdárny je „slavná“ hlavně díky svému jedinečnému skružovému krovu systému de l’Orme (Pojmenovaný po konstruktérovi Philippe de l’Ormes. Přičemž podobná oblouková vazba trámů střechy je u nás k vidění pouze v Praze).
V pozdější době již jízdárna sloužila spíše jako skladiště. V době okupace byla jízdárna využívána jako truhlářská dílna pro potřeby ghetta. V poválečném období prostory využívala armáda jako opravárenskou dílnu a sklad. Armáda si s historickou budovou nijak nelámala hlavu a prostory upravila ke své potřebě stylem – když se kácí les, tak létají třísky.
Po odchodu armády z Terezína posloužily prostory jízdárny ještě
několikrát pro natáčení filmů. Dlouhá doba nezájmu a neudržování
budovy se na stavbě značně podepsala. Dřevěné trámy napadl červotoč a
různé plísně, venku zvětrávalo cihlové zdivo, až došlo k narušení
statiky budovy.
Vše neodvratně spělo ke smutnému konci (který jen tak mimochodem hrozí
i mnoha dalším vojenským budovám v pevnosti Terezín).
Až když fiktivní hodiny započaly jízdárně odbíjet poslední hodinku,
padlo (naštěstí) rozhodnutí, že budova je opravdu unikátní, a
proto si zaslouží novou šanci.
A zcela jistě je potřeba napsat, že rekonstrukce, kterou prováděla
společnost Metrostav, byla opravdu důkladná.
Havarijní stav vyžadoval opravu celé budovy prakticky od základů, včetně
podlahy přes vnitřní a vnější stěny až po unikátní obloukový
(skružový) krov. Kompletní oprava budovy trvala 11 měsíců a
stála 37 milionů korun.
Nově opravená budova jízdárny bude sloužit opět k výcviku koní a vybraných akcí klubu vojenské historie, případně bude využívána i pro další kulturní akce.
Pohled na technické řešení unikátního obloukového krovu.
Stav v roce 2011.
Vnitřní prostory jízdárny.
Stav v roce 2011 – před zahájením stavebních prací.
Venkovní pohled na budovu v roce 2011 svědčil o jejím značně
omšelém stavu.
Ani vnitřní prostory nepůsobily příliš optimistickým dojmem.
Částečný pohled na terasu pro diváky v patře budovy.
Spodní část schodiště, umístěná v technickém zázemí budovy.
Pohledy do ohříváren a dalších místností v patře jízdárny.
První pohled na trámy a ladné oblouky krovu je značně působivý…
Ovšem nebylo potřeba většího zkoumání, aby případný návštěvník
zjistil, že něco není v pořádku.
Zde se důkladně zabydlela a největší škody napáchala vlhkost a její
kamarádka dřevomorka,
za vydatné pomoci, věčně hladového pana červotoče …
A takhle to vypadá, když se opravdu chce…
Změny (opravy) se samozřejmě týkaly i podlahy jízdárny, rozvodu vody,
kanalizace a elektřiny.
Těsně před dokončením stavebních prací bylo instalováno i dřevěné
opláštění spodní části stěn.
Pak už jen podlahu zasypat vrstvou speciálně upraveného písku…
A první jezdci mohou vyjet na testovací projížďku.
Nově pravený skružový krov systému de l’Orme *(pojmenovaný po
konstruktérovi Philippe de l’Ormes.
Při obnově omítek byly objeveny a následně restaurovány erby zemí
Rakousko-Uherska.
kresby, které vidíte na těchto fotografiích, již pravděpodobně
nikdy nespatříte…
Vznik kreseb je datován rokem 1941 a (údajně) jde o kresby Wehrmachtu.
Stanoviskem NPU bylo rozhodnuto kresby zafixovat a překrýt.
Tak se i stalo …
Naposledy upraveno 13. 4. 2014
předcházející článek | zpátky nahoru | následující článek